Overview

Niemand vindt wachten leuk, al helemaal niet in een ziekenhuis.
Wachtruimtes zijn onpersoonlijk en puur functioneel ontworpen;
je wacht er net als honderden eerdere patiënten op je beurt.

Ik begon mij af te vragen waarom wachten eigenlijk iets vervelends moet zijn.
Waarom er in het gros van de wachtruimtes nog steeds niet veel meer te vinden
is dan een stapel oude tijdschriften? Mijn handen als grafisch ontwerper begonnen
te jeuken. Hoeveel honderden wachtenden zitten er per dag wel niet naar een lege
muur te staren, terwijl de stress zich van binnen ophoopt? Ik nam mij voor met
een oplossing te komen voor ziekenhuizen en andere zorginstellingen.

Als ontwerper breng ik drie elementen terug naar de wachtkamer om deze betekenisvol te maken voor de wachtende patiënt. De elementen zijn ‘historie’, ‘identiteit’ en ‘relatie’. Door deze elementen terug te brengen, wordt er persoonlijke informatie aan de patiënt geboden waar hij of zij zich kan verbinden. Vervolgens maakt het de patiënt bewust van het ‘hier en nu’ zonder in gedachten weg te vluchten van iets waar men tegenop ziet; de behandeling. Door de geschiedenis van patiënten te exposeren binnen de universele uitstraling van het ziekenhuis, ontwerp ik een nieuwe relatie tussen de patiënt en wachtkamer. Een relatie door inlevingsvermogen, die je voorbereidt op wat komen gaat en je gerust kan stellen.

Project

Time Will Tell

Client

Jeroen Bosch Ziekenhuis

What We Did

Ontwikkeling, ontwerp, realisatie en onderhoud

De eerste stap

De aandacht vastpakken

Ontwerp en mediakeuze | Omdat de patiënt in de wachtkamer voornamelijk in zichzelf gekeerd is, is het belangrijk de aandacht te grijpen om deze daarna zo lang mogelijk vast te houden. Naast het plaatsen van de juiste informatie, is het ook zaak om visueel in te spelen op het vermaak en tijdsbesef van de patiënt. Om een lage instap te creëren wordt er gebruik gemaakt van een projectie. Deze geeft het ontwerp de ruimte om te bewegen, maar deze ‘nieuwe media’ laat de patiënt ook even zijn sociale media in zijn broekzak vergeten. Door vervolgens rustgevende bewegingen te gebruiken wordt de patiënt onbewust ontstrest. Om dit te realiseren zijn verschillende vormanimaties in het ontwerp verwerkt.

Some Title Text

When she reached the first hills of the Italic Mountains

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper matti. I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper matti.